Pedagogisk krock
Kategori: Dagens reflektion
Jag hade planerat en lektion där eleverna skulle göra en enklare lab. De skulle planera, genomföra och utvärdera. Gav dom en mall att skriva i och så tänkte jag att detta går på ett kick. Det var tyst och fokuserat och de höll på med sina datorer. Jag tänkte att de höll på med annat för så lång tid brukar det ju inte ta. Van vid att elever haspar ur sig en hypotes och sen fyra punkter på ett genomförande bara de får komma igång.
När jag gick och kika och insåg att Jo eleverna skriver faktiskt och jag får frågan "vill du ha källhänvisning till teorierna?" DÅ gick det upp ett ljus. Alltså detta är ju elever som kan. Som skriver rapporter på riktigt och är engagerade. Vi hann inte ens hälften av vad jag trodde men det ska bli så kul att få läsa riktigt utvecklade rapporter. Vi fortsätter nästa lektion. Det löser.
Tilläggas ska göras att denna kursen är ett Individuellt val. Så det är en fördjupningskurs i naturkunskap med elever som själva har valt det. Så roligt, utmanande och en skvätt nervös. Nu måste jag ju tänka NO på rätt avancerad nivå för att kunna utmana dessa elever.
Jag laddar 💪😉